برگزاری مراسم باشکوه حقوق بشر توسط کانون وکلای دادگستری کرمانشاه و ایلام

در بزرگترین و باشکوه ترین مراسم حقوق بشر ایران که امشب 18 دی ماه در کرمانشاه برگزار شد، تندیس مهر به «جمشید ممتاز»، «پرویز پرستویی» و «بهمن پرورش» اهدا شد

در بزرگترین و باشکوه ترین مراسم حقوق بشر ایران که امشب 18 دی ماه در کرمانشاه برگزار شد، تندیس مهر به «جمشید ممتاز»، «پرویز پرستویی» و «بهمن پرورش» اهدا شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، بزرگترین و با شکوه ترین مراسم حقوق بشر ایران امشب (18 دی ماه) توسط کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری استانهای کرمانشاه و ایلام در تالار انتظار کرمانشاه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این شب به یاد ماندنی از سه چهره برتر و فعال حقوق بشری در سه حوزه بین المللی، کشوری و منطقه ای (کرمانشاه و ایلام) با اهدای تندیس مهر تجلیل شد.

در بعد بین المللی از جایگاه علمی پروفسور جمشید ممتاز، (رییس اسبق کمیسیون حقوق بین الملل سازمان ملل متحد و مولف کتب متعدد در خصوص حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه) با اهدای تندیس مهر تجلیل به عمل آمد.

در بعد کشوری نیز از پرویز پرستویی به واسطه اقدامات بشردوستانه در کمک به زلزله زدگان آذربایجان شرقی با اهدای تندیس مهر تجلیل شد.

همچنین در بعد منطقه ای کانون وکلای کرمانشاه و ایلام، از بهمن پرورش (غواص آبهای آزاد که تا کنون جان افراد بسیاری را از مرگ نجات داده است) نیز با اهدای تندیس مهر تجلیل به عمل آمد.

گفتنی است؛ این مراسم با حضور گسترده، وکلا، حقوقدانان، دانشجویان و دوستداران حقوق بشر در کرمانشاه برگزار شد.

سخنان پروفسور جمشید ممتاز

پروفسور جمشید ممتاز در مراسم اهدای تندیس حقوق بشر، گفت: حقوق بنیادی بشر حتی در شرایط اضطراری کشورها نیز نباید مغفول بماند.

به گزارش خبرنگار سرویس حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، پروفسور جمشید ممتاز، (رییس اسبق کمیسیون حقوق بین الملل سازمان ملل متحد و حقوقدان برجسته بین المللی) که شب گذشته (18 دی ماه) در بزرگترین مراسم حقوق بشر ایران در تالار انتظار شهر کرمانشاه تندیس مهر را دریافت کرد، در سخنانی به بیان تفاوت ها و اشتراکات حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه پرداخت.

وی گفت: تردیدی نیست که در کلیه کتب حقوق بین الملل همواره تفکیکی بین حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه وجود دارد و علتش هم آن است که هم تفاوت هایی باهم دارند و هم وجوه اشتراکی.

ممتاز، ادامه داد: حقوق بشر دوستانه یا حقوق بشر در مخاصمات مسلحانه و یا حقوق جنگ مجموعه قواعدی است که طرفین جنگ و درگیری مسلحانه (چه داخلی و چه خارجی) باید رعایت کنند.

این استاد برجسته حقوق بین الملل اظهار داشت: این بخش از حقوق بین الملل (حقوق بشر دوستانه) سنگ بنای حقوق بین الملل بوده و هست.

وی خاطرنشان کرد: حقوق بشر دوستانه جایگاه والایی در مباحث حقوق بین الملل دارد و در بسیاری از زمینه ها حقوق بشر دوستانه پیشرو نیز بوده است.

ممتاز همچنین در خصوص حقوق بشر نیز، گفت: منظور من در اینجا از حقوق بشر، آزادی های بنیادین نیست، بلکه منظورم آن مجموعه قوائدی است که بر اساس اسناد جهانی، حکام قول رعایت آن را به شهروندان می دهند و در مجموع تعهداتی که دولتها در قبال رفتارشان به شهروندانشان می دهند.

این استاد برجسته حقوق بین الملل، ادامه داد: باید بگویم که تاکنون حقوق بشر بین المللی در مقایسه با حقوق بشر دوستانه از رشد کمتری برخوردار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط بحرانی و به ویژه درگیری است که بشر مورد تعرض قرار گرفته و حقوق بنیادینش مورد تجاوز قرار می گیرد بنابراین در این گونه موارد است که باید ببینیم حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه می تواند در حمایت از بشر چه نقش آفرینی انجام دهد.

ممتاز تاکید کرد: در کنار تمامی تفاوت هایی که حقوق بشر با حقوق بشر دوستانه دارد اهداف مشترکی نیز دیده می شود که مهمترین آن اعتلای جایگاه فرد در جامعه ملی و بین المللی است.

رییس اسبق کمیسیون حقوق بین الملل سازمان ملل متحد، گفت: باید دولتها توجه داشته باشند که حقوق بشر در زمان درگیری های داخلی و خارجی مسلحانه نیز رعایت شود.

وی یادآور شد: در تمامی اسناد بین المللی مواردی همچون؛ حق حیات، ممنوعیت شکنجه، اصل قانونی بودن جرم و جنایت، آزادی ادیان و مذاهب و ممنوعیت سلب شخصیت حقوقی از فرد وجود دارد که از آنها به عنوان حداقل های حقوق بنیادین بشر در تمام جهان یاد می شود و دولتها در شرایط اضطراری هم باید آنها را رعایت کنند.

این استاد برجسته حقوق بین الملل تاکید کرد: امروزه دیگر هیچ گونه تردیدی در این زمینه وجود ندارد که حقوق بنیادی بشر در هر زمانی فارغ از شرایط آن سرزمین باید توسط حکام رعایت شود.

وی ادامه داد: اما برای تعیین محدوده حق حیات (در شرایط جنگ) باید به حقوق بشر دوستانه مراجعه کنیم و درآنجاست که رزمنده مشخص می شود و تنها اشخاص رزمنده طرفین در زمان جنگ هستند که دولتها می توانند حق حیات آنها را رعایت نکنند.

ممتاز همچنین تاکید کرد: حکومتی که می خواهد شورشیان خود را سرکوب کند تابع همان مقرراتی است که در درگیری های مسلحانه بین المللی دارد.

این استاد برجسته حقوق بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه در حکم دو عصای زیر بغل قربانیان حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه است.

سخنان پرویز پرستویی

پرویز پرستویی در بزرگترین مراسم حقوق بشر ایران که در کرمانشاه برگزار شد، گفت: اولین باری که از من پرسیدند چرا بازیگر شدی؟ گفتم که درد باعث شد بازیگر شوم و امروز نیز همین را می گویم «درد باعث شد که بازیگر شوم».

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، پرویز پرستویی در بزرگترین و باشکوه ترین مراسم اهدای جایزه حقوق بشر ایران که شب گذشته (18 دی ماه) توسط کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری استانهای کرمانشاه و ایلام، در تالار انتظار شهر کرمانشاه برگزار شد، در قالب دکلمه کوتاهی اظهار داشت: «یادم باشد حرفی نزنم که به کسی بر بخورد، نگاهی نکنم که دل کسی بلرزد، خطی ننویسم که آزار دهد کسی را، یادم باشد که روز و روزگار خوش است و همه چیز بر وقف مراد است و تنها این دل ماست که دل نیست».

وی ادامه داد: من تاکنون چه از مراکز داخلی و چه برون مرزی، کم جایزه نگرفته ام ولی باید بگویم که امشب و کسب این جایزه یکی از بزرگترین و پرافتخارترین شبها و لحظات زندگی ام است چرا که از دستان کسانی این جایزه را دریافت می کنم که دم از حقوق بشر می زنند.

پرستویی تصریح کرد: اولین باری که از من پرسیدند چرا بازیگر شدی؟ گفتم که درد باعث شد بازیگر شوم و امروز نیز همین را می گویم «درد باعث شد که بازیگر شوم».

این بازیگر معروف سینمای ایران، افزود: در مدت 10 سالی که در دادگستری مشغول فعالیت بودم از نزدیک با مشکلات و درد مردم در ارتباط بودم و همواره این دغدغه را داشتم که چگونه می توان درد را فریاد زد و فکر کردم که از طریق بازیگری می توانم درد را فریاد بکشم.

وی تاکید کرد: تنها چیزی که مرا به سمت بازیگری کشاند، فریاد زدن دردهای مردم و جامعه بوده و هست.

پرستویی در ادامه اظهار داشت: امسال در جشنواره فجر 91 حضور نخواهم داشت و من امشب را برای خود اختتامیه جشنواره فجر 91 می دانم.

این بازیگر سینمای ایران افزود: من معتقدم که راهی را که در پیش گرفته ام باید ادامه دهم و ادامه خواهم داد.

او تاکید کرد: این به معنای عدم بازیگری ام نیست بلکه به خاطر آن ادای دینی است که نسبت به مردم احساس می کنم.

پرستویی با اشاره به کمکهای مردم به زلزله زدگان آذربایجان شرقی، گفت: هر موقع که زلزله آمده، همه دویده اند و کمک کرده اند اما یک چیز جا افتاده و آن توجه به مسائل روحی و روانی آسیب دیده گان است و من در ایامی که در کنار زلزله زدگان آذربایجان شرقی بودم هر روز برای کودکان آنها برنامه اجرا می کردم و در آنجا بود که متوجه شدم که بهترین راه را برای کمک انتخاب کرده ام.

او همچنین خبر از احداث یک خانه فرهنگ در فضایی به مساحت 2000 متر مربع برای زلزله زدگان آذربایجان شرقی داد و افزود: قرار است که در محوطه باز این خانه فرهنگ به یاد هر عزیزی که در این زلزله از میان ما رفته، یک نهال کاشته شود.

سخنان رئیس کانون وکلای کرمانشاه و ایلام

رییس کانون وکلای دادگستری استانهای کرمانشاه و ایلام، گفت: مفاهیم حقوق بشر در فرهنگ ما چیزی تازه ای نیست هرچند که آنگونه که باید آن را نشناسانده ایم.

به گزارش خبرنگار سرویس حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، کیومرث سپهری، در مراسم اهدای تندیس حقوق بشر به فعالان این عرصه که شب گذشته (18 دی ماه) در محل تالار انتظار شهر کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: بزرگداشت و تکریم انسانهایی که سرمایه معنوی محسوب می شوند امر پسندیده ای است و وظیفه هر گروه و نهادی است که دغدغه اجرای عدالت، نظم و پیشرفت کشور را دارند، این مهم را به جای آورند.

وی ادامه داد: قدردانی از شخصیت های فعال حقوق بشر، عین رعایت عدالت و اجرای امر به معروف است.

رییس کانون وکلای دادگستری استانهای کرمانشاه و ایلام، افزود: کرامت ذاتی انسان بر کسی پوشیده نیست چرا که انسان اشرف مخلوقات است و همه مخلوقات برای سعادت او آفریده شده اند و این کرامت ذاتی انسان همان حقوق بشر است.

سپهری خاطرنشان کرد: یقینا زیر پا گذاردن کرامت انسانی مجازاتهای دنیوی و عذاب اخروی را به همراه دارد.

وی یادآور شد: بر اساس شریعت اسلام حقوق بشر ناشی از کرامت ذاتی انسان است، از طرف دیگر در ایران باستان ما منشور کورش کبیر را در باب حقوق بشر داریم بنابراین باید بگوییم که مفاهیم حقوق بشر در فرهنگ ما چیز تازه ای نیست هرچند که آنگونه که باید ان را نشناسانده ایم.

رییس کانون وکلای دادگستری استانهای کرمانشاه و ایلام در پایان، گفت: به امید روزی که از حقوق بشر به عنوان ابزار استفاده نشود.

سخنان رئیس کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای کرمانشاه و ایلام

یس کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری استانهای کرمانشاه و ایلام، گفت: جامعه ما شدیدا به تقویت اخلاق نیازمند است.

به گزارش خبرنگار سرویس حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، شهاب تجری، در مراسم اهدای تندیس حقوق بشر به فعالان این عرصه که شب گذشته (18 دی ماه) در محل تالار انتظار شهر کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: هر ساله دهم دسامبر برابر با 19 آذر ماه مصادف است با روز جهانی حقوق بشر و از آنجا که امسال این روز در ایام عزاداری ابا عبداله الحسین (ع) بود لذا برگزاری مراسم روز حقوق بشر را به این تاریخ موکول کردیم.

وی ادامه داد: امشب گردهم آمده ایم تا به اندازه توان و بضاعت خود و نه به اندازه شان و جایگاه رفیع (پروفسور جمشید ممتاز، پرویز پرستویی و بهمن پرورش) از این عزیزان تقدیر به عمل آوریم.

تجری افزود: گرچه با این تجلیل و تقدیر ها چیزی به شان و جایگاه این عزیزان اضافه نمی شود اما ما به عنوان بخشی از جامعه حقوقی ایران با این تقدیرها، به شان خود می افزاییم.

رییس کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری استانهای کرمانشاه و ایلام، گفت: عملکرد این سه بزرگوار در عرصه حقوق بشر تلنگری است که بدانیم هنوز ذره ای از اخلاق در جامعه ی ما دیده می شود.

وی تاکید کرد: جامعه ما شدیدا به تقویت اخلاق نیازمند است.

تجری اظهار داشت: جامعه ما امروز با معضلات بسیاری در باب حقوق بشر مواجهه است اما به اعتقاد من بزرگترین چالش عدم گسترش فرهنگ پذیرش حقوق بشر در جامعه است.

این مقام مسئول در کانون وکلای دادگستری استانهای کرمانشاه و ایلام، گفت: نهله فکری که امروزه می تواند گره گشای این مشکل باشد و سعی کند که بین تفکرات سنتی و مدرن رابطه ایجاد کند، روشنفکری دینی است.

این همایش روز هجدهم دیماه سال جاری در تالار انتظار کرمانشاه برگزار گردید.