ضرورت بازگشت به خویشتن

اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با توجه به اساسنامه آن در مقام ایجاد هماهنگی و تعامل میان کانون های وکلای دادگستری و به تعبیری فراهم نمودن بسترهای لازم جهت این امور تشکیل شده و فلسفه وجود آن نیز این مهم بوده و در سالهای اخیر با فراز و فرودهای بسیار در این وادی گام برداشته است حالیه و با وصف انتقاداتی که به اسکودا به عناوین مختلف وارد گردیده

اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با توجه به اساسنامه آن در مقام ایجاد هماهنگی و تعامل میان کانون های وکلای دادگستری و به تعبیری فراهم نمودن بسترهای لازم جهت این امور تشکیل شده و فلسفه وجود آن نیز این مهم بوده و در سالهای اخیر  با فراز و فرودهای بسیار در این وادی گام برداشته است.

استقلال وکیل از مظاهر دادرسی عادلانه است ، وکیل رکن چهارم دادرسی - استقلال نهاد وکالت - وکیل کیست ؟ 

حالیه و با وصف انتقاداتی که به اسکودا به عناوین مختلف وارد گردیده (چه آنکه نگارنده نیز در مرقومه های دیگر و از جمله یادداشتی تحت عنوانِ اتحادیه: هست ها و باید ها که در شماره 67 مدرسه حقوق در سال 1390 به چاپ رسید به برخی از این ایرادات اشاره نموده) و اخیراً از مکتوباتی که رسماً منتشر شده و اظهارنظرهای مطروحه در رسانه های ارتباط جمعی و پایگاه های اینترنتی این مهم به ذهن متبادر می شود که اسکودا از هدف غایی تشکیل آن تا حدودی فاصله گرفته و دیگر مشکل بتوان از آن به عنوان یک نهاد وحدت آفرین نزد کانون های وکلای دادگستری یاد نمود. این مهم در تصمیمات خاص برخی کانون ها در چگونگی برگزاری آزمون ورودی کارآموزان وکالت در سالهای اخیر که در اعلامیه امسال اسکودا نمود بیشتر و پررنگ تری گرفته و نیز در برگزاری مراسمات سالانه و نیز همایش استقلال حرفه وکالت و کانون های وکلا از منظر بین المللی و مکاتبات فی مابین کانون مرکز و اتحادیه و همچنین اقدامات اتحادیه در چگونگی ثبت شناسه ملی کانون ها که برخی، شبهات و ایراداتی را بر آن وارد نموده اند و مواردی از این دست که پرداختن به آنها از حوصله نوشتار حاضر خارج و هریک فرصت خاص خود را می طلبد، بیانگر ضعف در رابطه اسکودا و کانون های وکلای دادگستری است که به نظر می رسد این مهم به شیوه عملکرد اتحادیه در سالهای اخیر، حضور وکلای جوان و صاحب نظر در هیات های مدیره کانون های وکلای سراسر کشور، تحولات نهاد وکالت در خلال این سالها و... بازمی گردد که این موارد موثر در شکل گیری فضای تقابل در برابر تعامل میان کانون ها و اسکودا بوده است.

میزان دستمزد وکیل - وکیل دادگستری وظیفه اش چپیست و از چه دفاع می کند ؟ 

البته با نگاهی به موارد فوق به نظر می رسد ضرورت تحول در ساختار اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری و گذار به مرحله نوین از حیث ساختاری و مدیریتی می تواند پاسخگوی نیازهای امروز و فردای جامعه وکالت و خروج از نوعی تقابل به تعامل سازنده باشد. به دیگر سخن کانون های وکلای دادگستری می بایست با ایجاد تحول در ساختار اسکودا در همایش پیشرو که قریب به دو ماه تا برگزاری آن فرصت باقی است اتحادیه را از حیث صلاحیتی و ساختاری بازآفرینی نموده، حدود اختیارات و اقدامات اتحادیه را به طور شفاف و بدون ابهامات فعلی در خصوص این موارد تعیین و تبیین شود که با نگاهی به اساسنامه فعلی اسکودا مصوب 16/2/1388 که با اصلاحات بعدی در 1/8/1393 توام گردید، (و البته با مقارنه آن با اساسنامه های مصوب 21/9/1381 و اصلاحات 27/3/1383 و 28/2/1384و 9/9/1385) مشخص می شود که اتحادیه از جایگاه و رسالت اصلی خویش که همانا ایجاد هماهنگی میان کانون های مختلف و انسجام امور ایشان می باشد خارج شده است. در خلال فعالیت اسکودا و برگزاری همایش های مختلف و اتخاذ تصمیمات گوناگون، به جرات می توان اظهار داشت کسانی که از جمع این مصوبات آگاهی داشته و ناسخ و منسوخ آنها را بدانند، انگشت شمارند، چه آنکه اگر واقعاً در خصوص مصوبات هیات های عمومی در دوره های قبل تامل می شد یقیناً نامه نگاری های صورت گرفته میان کانون مرکز و اتحادیه بدین شکل صورت نمی گرفت، هرچند که مصوبات پیشین در این خصوص تاحدودی تعیین تکلیف نموده که هرچند مواجه با ابهامات و ایراداتی است لکن به جهت آنکه منشاء مشخص برای آن تعیین شده، قابل توجه و بحث است. مورد دیگر آنکه مسئول پیگیری مصوبات هیات عمومی و شورای اجرایی عملاً و به طور مشخص کیست؟ آیا نباید هیات رئیسه اسکودا بر این موارد نظارت نموده و متولی پیگیری آنها باشد؟ اثر حقوقی مترتب بر آنها چیست؟ به عنوان مثال کمیسیون راهبردی که در همایش نوزدهم مورد تصویب قرار گرفت (و در راستای تکلیف محوله در ماده 4 آیین کار مورخ 22/5/1388 می باشد) در چه مرحله ای قرار دارد؟ چگونگی طرح مطالب و موضوعات در جلسات هیات عمومی و نحوه اظهارنظر در خصوص آنها از دیگر ابهامات وارده بر اقدامات اتحادیه است که می بایست مورد توجه قرار گیرد، بسیارند مواردی که در جلسات مطرح و با عناوین کلیِ ضرورت بررسی بیشتر یا ارجاع به شورای اجرایی و یا در همایش بعدی طرح شود از دستور خارج می شوند و مشخص نیست چگونه و چرا طرح های غیرقابل بحث در هیات عمومی مطرح می شوند؟ مگر نه اینکه مطالب موضوع بحث در نشست های هیات عمومی می بایست پیش از آن در شورای اجرایی مطرح و پس از بحث و بررسی و فراهم بودن شرایط در هیات عمومی مطرح شوند؟

مراحل تمدید پروانه وکالت پایه یک کانون وکلای دادگستری مرکز - خواسته الزام به استرداد پروانه های وکالت

به جهت پرهیز از اطاله کلام، به مختصر حاضر بسنده می شود و امید آنکه همکاران محترم در هیات های مدیره کانون های سراسر کشور با همراهی و توجه به مسایل مهم حرفه وکالت نسبت به حرکت به سوی راهبردی ساختن این نهاد از طریق بازنگری اصولی در اساس اتحادیه (هرچند که از اصلاح اساسنامه آن مدت زیادی نمی گذرد)، تعیین کارگروه تجمیع و تنقیح مصوبات اتحادیه از بدو تشکیل تاکنون، شفاف سازی دقیق حدود تکالیف و اختیارات و شیوه اعمال آن از سوی ارکان و تشکیلات اتحادیه، تبیین شیوه نامه نظام مند تعامل میان کانون ها و اسکودا، تکلیف به شفاف سازی در خصوص تصمیمات و اقدامات اسکودا اعم از مالی و غیرمالی با قید انتشار کامل از طریق سایت اتحادیه، پیش بینی سازوکارهای مداخله تمامی کانون ها در انجام امورات اتحادیه از طریق تشکیل کمیسیون های مربوطه و مسایلی از این دست، نسبت به بازگشت اتحادیه به خویشتن خویش و حرکت در مسیر تعالی و تعامل با کانون ها و خروج از حالت انفعالی فعلی، قدم بردارند.

احسان زررخ وکیل دادگستری
به نقل از هفته نامه صوراسرافیل  1394/7/18